#featured-post a{color:#fff} #featured-post ul{list-style:none;padding:0} #featured-post ul li{padding:2px 0 0 2px;float:left;clear:none;width:183px} #featured-post .item-content{background:transparent} #featured-post .item-thumbnail{background:transparent} #featured-post .item-content img{width:183px;height:183px} #featured-post .item-title{line-height:1.3em;font-size:90%;min-height:50px;max-height:50px;;opacity:0.75;background:#000;margin:-63px 0 1px;padding:5px;color:#fff;overflow:hidden} #featured-post ul li:first-child{height:250px!important;width:250px!important;padding:2px 0 0!important} #featured-post ul li:first-child img{height:250px!important;width:250px!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li{width:368px!important;height:64px!important;overflow:hidden} #featured-post ul li:first-child + li + li + li img{width:368px!important;height:368px!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li div.item-title{margin:-373px 0 5px;padding-right:60px;min-height:56px;max-height:56px;opacity:0.90;background: #000 url('https://lh6.googleusercontent.com/-XE052qluJF4/T5WdnWYnAmI/AAAAAAAAJTg/yzMM76rYjkI/s48/Arrow%2520Right.png') 305px 7px no-repeat!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li div.item-title a{font-size:16px;line-height:1.2em}

Monday, April 27, 2009

.:: Cinta ke Hujung Hayat ::.

Dada langit sungguh indah petang itu. Burung beterbangan menandakan betapa riangnya petang yang sedia suam dan redup itu. Nun jauh di sana, sebuah kapal terbang British Airways yang berada 10km dari aras laut, membawa 80 penumpang dari Malaysia ke Scotland. Dari segi rupa, barangkali sudah 6 jam kapal terbang itu berada di atas langit menuju ke destinasi yang ditetapkan.

"Good evening ladies and gentlemen, this is Captain Drew Greening. What a wonderful evening this is. I hope you enjoy the beautiful scenery outside the window as with the journey that we've having. You can take off your seat belt and have a ready to be served with our finest dishes just for you from British Airways. Thank you.", suara juruterbang melalui pembesar suara jelas kedengaran kepada kesemua penumpang.

Seraya itu, para penumpang mula membuka tali keselamatan serta menanti para pramugari meronda dari satu kawasan ke satu kawasan untuk mengagihkan juadah petang. Kali ini, para penumpang akan disajikan dengan ikan salmon dan juga jus oren. Suatu yang agak lazim bagi pakej penerbangan 'bussiness class'.


Daniel dan Maya, yang duduk di barisan tengah juga tidak ketinggalan untuk bersiap sedia menanti makanan sampai pada mereka. Mereka yang baru saja 3 minggu mendirikan rumah tangga mengambil cuti seminggu semata-mata ingin berbulan madu seperti yang dirancangkan sebelum berkahwin. Cahaya terserlah di mata mereka berdua memikirkan betapa indahnya bulan madu yang akan mereka nimati bersama-sama nanti.

"
Bang, Aya tak sabar nak sampai bang.", sapa Maya pada suami tercintanya.

"
Haha, sabar sayang. Abg tau ni kali pertama sayang keluar negara kan?", balas Daniel sambil mengusap kepala isterinya.

"
Kejap lagi sampai la tu. Kita kat atas langit orang putih dah ni", gurau Daniel.

Maya memandang suaminya dan berkata, "
Aya nak kita berdua rasa perasaan ini selamanya bang, seperti perasaan yang kita nikmati sekarang ni. Kalau boleh, Aya nak kita berdua terus tinggal je kat Scotland ni. Ok tak?".

Daniel memaling kepalanya mengadap tingkap. Matanya mula mengecil. Beliau memandang jauh ke arah lautan biru di luar sana sambil membelai pipi Maya.
Beberapa ketika kemudian, beliau bersuara. "Sayang, kalau abg mampu, abg ingin bawa saja sayang tinggal di Scotland ni selamanya. Kita tinggalkan saja segala tekanan di Kuala Lumpur. Tapi, abg tak boleh berikan apa yang sayang nak masa ni. Abg belum mampu lagi. Buat masa ni, kita nikmati dulu bulan madu kita, ok?".

Maya menganggukkan kepalanya tanda setuju. Baginya, kalau baik keputusan suaminya itu, maka baiklah juga keputusan itu padanya. Mahunya tidak, Daniel lah satu-satunya lelaki yang beliau boleh harapkan dan bergantung bahu bila diperlukan. Dan mengahwini Daniel merupakan satu impian yang telah tercapai bagi dirinya.

"Dah, dah. Kita jamah ikan salmon ni dulu. Abg pun dah lapar ni. Maya makan juga ye?", ajak Daniel supaya Maya makan bersamanya. Maya tersenyum sambil menyandarkan kepalanya dibahu Daniel menanti suaminya menyuapkannya.


"TIT TIT TIT TIT!!", tiba-tiba siren kawasan penumpang kapal terbang berbunyi diiringi gegaran laksana gempar bumi berlaku di atas udara itu. Seterusnya beberapa letupan kedengaran di sayap kapal terbang itu kedengaran dengan kuatnya. Lantas suasana aman tadi bertukar menjadi huru-hara dengan jeritan para penumpang yang panik.

"
May Day! May Day! This is British Airways 715. We got problems with our engines!! Permissioning to clear air 75, 35 now. Do you copy?!", cemas juruterbang memanggil menara kawalan lapangan terbang apabila secara tiba-tiba 3 buah enjin kapa terbang itu terbakar. Berkemungkinan akibat daripada kebocoran minyak yang dinyalakan oleh geseran piston pada enjin tersebut.


"
Please for God sake, does anyone copy?! We need to clear the air for us to land!", panggilan kedua juruterbang tersebut kepada menara kawalan lapangan terbang Scotland setelah panggilan pertama tidak dijawab.

"
Oh, shit. It could've be our radio screwed because of short circuit!", bisik hati juruterbang tersebut.

"Dave, help me out here. Dave!! What the....", terkejut kapten itu apabila co-pilot yang ditugaskan untuk membantu beliau kelihatan terkulai dikerusi sebelah dengan kepala beliau tampak pecah serta berlumuran darah. Barangkali akibat hentakan kuat di kepala ke dinding kokpit itu akibat daripada letupan serta gegaran yang kuat tadi.

Di kawasan penumpang, keadaan menjadi semakin huru-hara. Jerit pekik penumpang yang panik diselang seli dengan desingan yang kuat akibat momentum kejatuhan altitude kapal terbang tersebut membingitkan telinga. Daniel dan Maya saling berpelukan dengan perasaan takut yang amat sangat. Dalam saat yang genting itu, mereka berdua sempat memandang tepat ke arah mata satu sama lain. Walaupun situasi amat kucar-kacir, bagi mereka, disaat mereka saling berpandangan, semuanya bagaikan perlahan. Setiap cebisan kaca, kertas, plastik mahupun air yang berterbangan dapat dilihat jelas setiap satunya. Penumpang-penumpang yang tidak sempat memakai tali keselamatan kelihatan terpelanting sana sini dengan gerakan yang perlahan. Seolah-olah mereka berada di dunia mereka sendiri.


"Sayang.. Sebelum terlambat, abg ingin meminta maaf kerana tidak dapat lunaskan apa yang kita rancangkan sebelum ini", bisik Daniel di telinga Maya.


"Tidak mengapa bang, untuk bersama dengan abg disisi sudah cukup bagi Aya, bang. Aya bahagia apabila bersama dengan abang", balas Maya. Air mata berlinangan di kedua-dua mata mereka.

"Abang nak sayang tahu. Dalam hidup ni, abg tak pernah dapat sesuatu yang abang idamkan. Sayanglah satu-satunya 'hadiah' yang tak ternilai dikurniakan kepada abang. Abang bersyukur sangat sebab abang memiliki sayang", ujar Daniel sambil mengeratkan lagi pelukannya terhadap isterinya itu.


"Aya pun sama bang. Sejak Aya pandang abg kali pertama, abg telah mencuri hati Aya. Sejak dari hari itu, Aya pendamkan dalam hati Aya untuk bersama dengan abg. Tuhan sengaja tidak memakbulkan doa-doa Aya yang lain kerana Dia ingin memberikan abg kepada Aya. Dan Aya bersyukur sangat, bang", semakin berderu airmata Maya berjujuran jatuh ke bahu Daniel.

"Sayang, abg cinta pada sayang. Setulus hati abg sayang. Andai ini kali terakhir abg akan mendengarnya, boleh tak sayang ucapkan pada abg?",minta Daniel pada Maya yang semakin teresak dibahunya.

"Abg.... Aya cint....."


Bumi Glasgow bergegar akibat hempasan kapal terbang British Airways yang menjunam laju yang meragut kesemua yang berada di dalamnya. Dentuman itu sangat kuat sehinggakan boleh dirasai sejauh 20km radius. Berita kemalangan itu mengejutkan semua orang yang berada berhampiran. Selang beberapa minit kemudian, kedengaran siren bomba serta ambulan bergegas ke tempat kejadian. Usaha menyelamat dijalankan dengan segera selama dua hari berturut-turut. Kerja-kerja menyelamat agak sukar dilakukan kerana bangkai kapal terbang tersebut hancur dengan teruk dan oleh kerana hentaman kemalangan itu agak kuat, ada sesetengah mayat dilihat tercampak keluar sejauh 800 meter.



26 jam selepas itu, ahli bomba akhirnya menjumpai jasad Daniel dan Maya. Mereka masih dalam keadaan berpelukan dengan Daniel kehilangan kaki kanannya dan Maya hancur dibelakang kepalanya.



Kemalangan itu menitiskan air mata ratusan masyarakat, lebih-lebih lagi ahli keluarga kepada mangsa yang terlibat. Ia terlalu tragik. Sehingga masyarakat mengadakan satu perhimpunan bagi mengingati para mangsa kemalangan. Mereka juga membina batu peringatan bagi memperingati mangsa-mangsa kemalangan itu. Setiap nama yang terkorban diukir dengan cantik diatas batu tersebut.
Ahli keluarga Daniel dan Maya bersepakat, untuk menyemadikan jasad kedua-dua pasangan itu di bumi Scotland. Walaupun dikritik pelbagai pihak, tetapi bagi mereka, itu lah sebaiknya supaya tidak terseksa roh mereka andai membawa pulang ke Malaysia.


Paling tidak, sekurang-kurangnya, hajat Maya untuk terus kekal di bumi itu bersama suami tercintanya termakbul jua.




Karya ini direka adalah berdasarkan 100% inspirasi kUfazUke, tiada kene mengena sama ada yang hidup, mahupun sudah meninggal dunia. Seandainya ada, ia cumalah satu kebetulan sahaja. Sekian terima kasih.




7 comments:

mummy roshie said...

ni karang sendiri ke copy citer org..?
best citer nih..

kUfaZuke said...

ini adalah karya sendiri... saya tidak suka copy hasil nukilan org... saya tak suka ciplak... hahaha... thanx sbb menyukai blog ni... ajak2 la org2 laen bacer gak ye? huhu~

Cik Zetty said...

wah terharu gilew!
beshnye.
terer anda.
semaken maju.
=)

agak sedey gak citer neh.
huhuu!

romantika de amour!

naseb bukan Qatar Airways yg aku nek dulu.
dang!

~~ @ku n di@ ~~ said...

not bad utk kau kufas...
teruskan usaha anda sy tau dalam diri anda ada kesenian....
hakikatnye seni itu indah....

kUfaZuke said...

Cik Zetty: Trimas kasuh atas sokongan anda... saya juga terharu anda menyukai blog ini.. diharap anda akan terus support ye? muax2!!

Encek Datran: Thanx sahabat... sebab nampak sesuatu yg ader dlm diri aku di mana org laen tak nampak... aku hargai sgt2... engkau pun aper kurangnyer.. sungguh puitis dlm bahasa... teruskan juga dgn seni anda k?

mummy roshie said...

kufas..ang mmg berbakat tuk jadi penulis..

kUfaZuke said...

TQ mummy.. sayer akan berusaha dgn lebih gigih lagi.. thanx sgt2.. ia amat bermakna bg sayer...