#featured-post a{color:#fff} #featured-post ul{list-style:none;padding:0} #featured-post ul li{padding:2px 0 0 2px;float:left;clear:none;width:183px} #featured-post .item-content{background:transparent} #featured-post .item-thumbnail{background:transparent} #featured-post .item-content img{width:183px;height:183px} #featured-post .item-title{line-height:1.3em;font-size:90%;min-height:50px;max-height:50px;;opacity:0.75;background:#000;margin:-63px 0 1px;padding:5px;color:#fff;overflow:hidden} #featured-post ul li:first-child{height:250px!important;width:250px!important;padding:2px 0 0!important} #featured-post ul li:first-child img{height:250px!important;width:250px!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li{width:368px!important;height:64px!important;overflow:hidden} #featured-post ul li:first-child + li + li + li img{width:368px!important;height:368px!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li div.item-title{margin:-373px 0 5px;padding-right:60px;min-height:56px;max-height:56px;opacity:0.90;background: #000 url('https://lh6.googleusercontent.com/-XE052qluJF4/T5WdnWYnAmI/AAAAAAAAJTg/yzMM76rYjkI/s48/Arrow%2520Right.png') 305px 7px no-repeat!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li div.item-title a{font-size:16px;line-height:1.2em}

Friday, April 24, 2009

.::Kiter tak pernah hargai::.

Malam itu adalah seperti malam2 yang lain... samer jer... xde mood, rasa stress dan tak keterlaluan juga andai dikatakan macam perit atau lebih baik dikelasifikasikan sebagai "lahanat". Aku logout drpd PC ku yg mengikatku selama 8jam utk mendengar rintihan pelanggan yang tak pernah hargai usaha pekerja2 seperti aku utk membantu mereka menyelesaikan masalah. Mereka je nak betul. Susah la macam ni! Seraya itu aku melihat anod, rakan seperjuanganku yang masih lagi tekun melayan karenah seorang pelanggan yang sedang berang atas masalah yang kecil. Di situ, jalannya seorang Datran, rakan baik ku juga. Muka beliau tampak rasa bosan dan tertekan bukan saja masalah kerja, barangkali masalah peribadi jua.

"Faz, lepak maner?", beliau menyapaku.
"Urmmm, burger dulu ker", jawabku seraya membetulkan earphone utk telefon bimbit Sony Ericsson W910i ku yang dilengkapi dengan HSDPA serta tetapan 3G di telingaku.
"Mapley la jom... esok pun cuti",cadang beliau.
"Tunggu Anod setel lu, pastu kiter gerak... sian dowh tinggal dia sorang2",balasku sambil melihat muka comel Anod berkerut2 berjalan ke sana ke mari mencari supervisor utk menyelesaikan masalah yang dihadapi beliau.

"Dah setel!! Pergi mampos ko Encik Yeoh!", lega Anod setelah pelanggan bebal yang beliau layan diserahkan kepada Encik Jumadi yang sedia berperang itu.

"Dah jom Dat lepak Valentine jom".
"Jom"

Sesampainya di Mapley yang dinamakan Valentine itu, aku segera memesan Teh 'O' ais serta Meggie goreng biasa telur mata takmo sayur secara tidak langsung membuktikan betapa aku benar2 lapar ketika itu. Bagi Dat pula beliau lebih berselera dengan mee goreng biasa serta nescafe panas nya. Anod terlepas ke mapley depan kerana beliau menyangkakan kami di sana.

"Takpe la weh, aku pun dah order kat sini... bebudak aku pun lepak ngan aku kat sini", kata terakhir Anod sebelom mengakhiri perbualan telefonnya bersama Datran.
"Kiter berdua je la nampak nyer Faz",kata Datran kepadaku.
"Ok je..",balasku.

Kami pun berbual panjang malam itu sambil menikmati setiap bait makanan larut malam kami. Rata2 topik kami bualkan pastinya berkisarkan tentang betapa kejam nyer syarikat yang kononnya GERGASI melayan pekerja2 seperti kami, kemarahan kami kepada pelanggan2 yang bajet mereka itu besar sangat serta tak lari juga kesempitan hidup yang kami alami ketika ini. Mungkin apabila kita dapat bersembang dan meluahkan rasa tak puas hati kepada orang yang sama fiil serta situasi kita, hati ini akan lebih lega. Kami juga bersembang bagaimana indahnya zaman2 kecil kami yang tak mungkin kembali lagi. Setiap permainan kejar2, Ola Oli serta Police Sentri kami ceritakan mengimbau kembali zaman2 itu. Tak lamer kemudian, kami terdiam seketika ibarat kata orang "malaikat lalu".

Dan Datran pun bersuara,"Mungkin Faz, tuhan dah bagi jalan hidup kita macam ni ader sebab dia untuk kita belajar dan hadapi setiap perit jerih nya kehidupan ni".
"Cam maner tu?",aku inginkan penjelasan lanjut.
"Dulu aku pernah sembang ngan member aku beb. Pastu aku terdiam bila dia cakap satu bende ni. Langsung tak bersuara aku. Serious.", Datran menjelaskan.
"Apa dia Dat", aku semakin tertarik.

Datran mula berbicara,

"Masa kau kecik, kau tak sabar2 nak ke sekolah,
kenapa?
Sebab kau nak belajar.

Bila kau dah sekolah, kau tak sabar2 nak abes sekolah,
kenapa?
Sebab kau nak masuk kolej atau Universiti.

Bila kau dah masuk kolej atau Universiti, kau tak sabar2 nak kuar,
kenapa?
Sebab kau nak kerja.

Bila kau dah kerja, kau tak sabar2 nak kahwin,
kenapa?
Sebab kau nak ada anak.

Dalam maser yang samer, kau tak sabar2 nak bersara,
kenapa?
Sebab kau nak rehat.

Tibalah saat kau nak hembus nafas terakhir,
apa yang akan bermain dalam kepala kau sebelom mati?
apa yang kau inginkan sebelom kau mati?

Anak yang soleh?
Mungkin...

Tapi kau akan inginkan kehidupan kau yang dulu...

Sebab kau sikit pun tak hargai setiap bait transisi perubahan hidup kau...

semua kejadian datang sekali dalam hidup kau tapi kau tak hargai...

kau nak cepat abes utk kejar sesuatu yang sudah pasti akan datang juga lambat laun pun...

dan masa kau inginkan kehidupan yang kau sia2 kan dulu, ia sudahpun terlambat.."



aku pun terdiam seketika sebelum membayar makanan aku dan pulang. Mindaku terkedu malam itu.



ps: Thanx datran kongsi ngan aku...


9 comments:

brown said...

best .. =)

Mista Cookies said...

best????

cam sial.....hahahaha...

siti said...

not bad!

kUfaZuke said...

Thanx to miss brown and kak siti... ewanz.. u can go to hell.. be my guess... hahaha~

Cik Zetty said...

sawan!

~~ @ku n di@ ~~ said...

hakikat suatu perjalanan utk sebuah kehidupan...
jgn kite abaikan...

kUfaZuke said...

cik zetty: saya juga mempunyai masalah sawan seperti anda.. haha!!

Datran: thanx Dat share ngan aku... aku ingat setiap bait kot kata2 ko tu!!

adza said...

wah.. aku pun nk igt setiap bait2 kata2 tuh..

bila pikir balik.. hmm tul gak kn..

kUfaZuke said...

yup... kiter tak sedar sebenarnya hakikat ni.. :)