#featured-post a{color:#fff} #featured-post ul{list-style:none;padding:0} #featured-post ul li{padding:2px 0 0 2px;float:left;clear:none;width:183px} #featured-post .item-content{background:transparent} #featured-post .item-thumbnail{background:transparent} #featured-post .item-content img{width:183px;height:183px} #featured-post .item-title{line-height:1.3em;font-size:90%;min-height:50px;max-height:50px;;opacity:0.75;background:#000;margin:-63px 0 1px;padding:5px;color:#fff;overflow:hidden} #featured-post ul li:first-child{height:250px!important;width:250px!important;padding:2px 0 0!important} #featured-post ul li:first-child img{height:250px!important;width:250px!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li{width:368px!important;height:64px!important;overflow:hidden} #featured-post ul li:first-child + li + li + li img{width:368px!important;height:368px!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li div.item-title{margin:-373px 0 5px;padding-right:60px;min-height:56px;max-height:56px;opacity:0.90;background: #000 url('https://lh6.googleusercontent.com/-XE052qluJF4/T5WdnWYnAmI/AAAAAAAAJTg/yzMM76rYjkI/s48/Arrow%2520Right.png') 305px 7px no-repeat!important} #featured-post ul li:first-child + li + li + li div.item-title a{font-size:16px;line-height:1.2em}

Tuesday, April 14, 2009

.:: Dahulu dan Sekarang ::.

Hai... apa kabar semua? Dalam blog ini, aku ingin meluahkan apa yang aku alami... Dan berharap dapat berkongsi dengan anda sekalian semua yang terbuku dalam hatiku.... Baiklah, mari kita mulakan sekarang....

Seperti biasa, seperti hari-hari terdahulu, aku membuka mata dahulu selepas bangun dari tidur. Walau sedikit, tidak sebanyak mana, aku kini terasa amat berlainan. Tidak seperti aku biasanya bangun. Ye, aku kini berat. Teringat kembali aku waktu dahulu kala, di mana aku adalah salah seorang yang amat menitik beratkan kesihatan dan rupa bentuk badan ku. Al maklumlah, seorang pemain bola, tenis dan juga atlet lumba lari di zaman menara gading dahulu.

Waktu itu adalah hari cuti ku... Aku mempunyai masa yg banyak utk dihabiskan utk diriku. Oleh itu, aku mula berfikir sejenak sambil menjamah juadah sarapan yg disediakan oleh ibuku. "Ape la yg wat aku camni?", otakku menanya hatiku. Kemudian, ntah bagaimana, ibuku seakan tahu apa yg bermain dalam benak fikiran ku berkata, "Kau tu gemuk Adi, tu pasal kau nampak kusut". Ibarat petir yang menyambar dadaku sepantas kilat, aku terpana sebentar. Mungkin kerana hit point ibuku pelepek tepat ke mukaku. Lalu aku bingkas berdiri dan berlari menuju cermin besarku. Iye, wajahku amat-amat lain. Bahkan, tidak salah jikaku mengatakan bahawa aku sendiri tak mengenali jejaka gemuk di depanku itu. Dengan perut buncitnya ibarat bapa kepada 3 org anak serta pipi bulat hingga tidak kelihatan tulangnya.

Terus aku memasuki bilik tidurku untuk membuat sedikit 'uji kaji'. Aku mula menyelak buku2 sekolah lama dan juga gambar2 diriku versi keding dahulu. Aku tatap satu2 gambarku. "Hensem giler aku dulu... seres la... tak macam sekarang", aku mula berbisik sendirian. Semua gambar2 itu menayangkan seorang lelaki yang berbadan tegap laksana seorang askar dicampur dengan model yang amat sensitif terhadap fesyen yang dipakainya. Aku mula malu pada diri sendiri dan bertalu-talu menanyakan soalan yang sama pada diriku. "Kenapa la ko macam ni Adi?!".

Adakah mungkin kerana setelah habis belajar dulu, aku mula tinggal semua aktiviti2 fizikalku? Mungkin ya dan mungkin tidak. Kerana di rumh, aku juga agak aktif bermain bola sepak bersama brader2 kawasan rumah dan ustaz yang menjadi imam di masjid kawasan rumahku itu. Walau tidak seaktif ketika ku belajar dahulu tetapi aku rasa aku tetap juga mengeluarkan peluhku serta merenggang2kan setiap ototku. Urm... mungkin... aku kini sudah tiada masa untuk melakukan semua aktiviti itu kerana terlalu terikat dengan jadual waktu kerja yang lagi indah jika di klasifikasikan sebagai teruk atau dalam loghat KL nyer "macam haram". Kerja 8 jam tak termasuk break. Andai kata mula pagi, sampai ke petang lah jawabnya. Bukan petang pukul 4 atau 5, tetapi 7 hingga 8. Kalau aku sempat sekalipun pergi ke padang, mungkin aku sorang je la yg terakhir turun main kerana semuanya sudah bukak boot bola dan seterusnya bersiap2 utk solat maghrib.

Kadang2 aku terfikir kembali, mcm maner la aku nak hidup dlm keadaan sistematik balik? aku dah tak macam org dah kerja. Bangla pun tak kerja seteruk ini barangkali. Dah plak tu, gaji pun tak setimpal dgn apa aku kerjakan selama ni. Teringin juga aku mengambil haluan lain termasuk menukar kerja. Tetapi, ntah kenapa, tidak satu pun daripada 15 pemohonan kerja yang aku hantar sangkut buat masa ni. Mungkin sekarang waktu2 'resession' kot. Oleh itu, aku nak taknak terpaksa la kerja di tempat itu bagi mencari rezeki yg halal. Takpe la.. ada rezeki lain, lain la jadi nya. Kita pun tak tau kan apa akan jadi selepas ni. Terpaksa la jugak aku korbankan buat sementara waktu untuk kembali cergas seperti selalu atau mungkin aku akan mula berjinak-jinak kembali sukan di kala waktu-waktu terluang aku. Mungkin aku akan mula pergi gym dan bermain futsal bersama2 rakan seperjuangan aku di tempat kerja itu. Dan aku berharap, aku dapat kembali seperti dahulu kembali.....

Adus, penat juga aku menulis panjang lebar ni.. lapar la pulak... nak makan kek coklat, yogurt ngan snek twisties yang aku beli la sebelum menulis blog ni.

Sekian, Terima Kasih,
-kUfaZuke-

15 comments:

Ms Elise Paloma De' Amor said...

FERASANNNN!!!! X TAHAN DGN AYAT NIE . "Hensem giler aku dulu... seres la... tak macam sekarang"..EKEKEKEEKEK adoi2

kUfaZuke said...

hahaha.. terime la hakikat ye dear? wahaha!!

Cik Zetty said...

Bahaha! Pasan lar pakcik oi. Tuh lar. Dok makan ceklat jew kat flOor! Mane xmuncet~

kUfaZuke said...

muncet2 pun kiut kan? hehehe~

Cik Zetty said...

yelar. kiut sgt. smpi terjatOh pengsan!

budak said...

cam kuang ajo je ayat ensem giler tue???

adza said...

uihh~ beb.. ko da gemook ke skrg??
happy may be??

kerja teruk sgt ke?? x balance keja ngan gaji eyh??
xpa laa.. nnt satu ari insyallah ko akan dpt keja yg ok..
bersusah2 dahulu.. bersenang2 kemudian..

farisabdrazak said...

hahaha....mayb ko perlukan petua dari aku untuk menjadi kurus? hhahah..

kUfaZuke said...

Cik Zetty :- Wah.. anda jatuh pengsan dgn kehenseman sayer? amat2 very the terharu la!!

budak :- Isk, ko ni dat.... try la sekali sekale terime je aku ni hensem drpd asyik2 menafikan... hahaha~

adza :- harluuu... maybe la sbb happy... dan juga asyik2 duk depan PC tak gerak2 smbil melantak byk2 yg wat aku gemook nie... tak bersukan langusung aku!! ko tgk aku pasni mesti ko tak knal nyer~ huhu~

faris :- aku pun pelik faris... dulu aku yg kutuk ko gemok.. nampak nyer kutukan aku menjadi perangsang ko kan? aper petua ko jadik kurus?? huhu~


-kUfaZuke-

Ms Elise Paloma De' Amor said...

tgk saya komen jer trus byk dak2 komen awak ekekeekekek hangat nie!!!!

kUfaZuke said...

itu lah.. terasa macam macam zaman2 sayer tulis blog utk friendster jer... bagus.. pendorong nie!!

Ms Elise Paloma De' Amor said...

saya sentiasa jadi pendorong kekawan2..ekekekek ku faz..ku faz....."Hensem giler aku dulu... seres la... tak macam sekarang".....Tpi bagiku kau ttp hensem di mata kawan2 ku....tapi justin berangan tu lagi kiut...justin berangan bertopi senget

kUfaZuke said...

Hwow.. hensem di mata kawan2 mu? gilew2... justin berangan tu? takyah nafi.. dia mmg hensem pon... hahaha~

Ms Elise Paloma De' Amor said...

salah type..sepatutnyer kawan2mu....bukan kawan2ku

kUfaZuke said...

owh ye ker... naseb baik anda menarik kembali kata2mu sebelum segala spekulasi liar melanda... haha~